Mitä kuuluu Tuusulanjärvi? Yleisöluento Hyökkälän koululla 27.4.2017

Tuusulanjärvi
Kuva Kari Kohvakka
Tuusulanjärvi Kuva Kari Kohvakka

Tuusulan 100 vuotta – taidetta ja tarinoita -luentosarjassa kuullaan seuraavaksi, mitä kuuluu Tuusulanjärvelle. Torstaina 27.4. klo 18.30 Hyökkälän koulun auditoriossa on luentovuorossa ympäristöasiantuntija Jaana Hietala Keski-Uudenmaan vesiensuojelun liikelaitoskuntayhtymästä (KUVES). Tilaisuudessa julkistetaan myös ”Minun lähivesistöni” -koululaiskilpailun tulokset. Taideosuudessa nähdään Tuusulan Valokuvaajat ry:n ja Teatteri T:n tutkielmia Tuusulanjärvestä.

Osaltaan Pro Tuusulanjärvi -kansalaisliikkeen ansiosta käynnistyi vuonna 1999 Keski-Uudenmaan vesiensuojelun liikelaitoskuntayhtymän koordinoima Tuusulanjärven kunnostushanke yhteistyössä valtion ja kuntien kanssa. Hoitokalastus ja tehokas hapetus ovat vakiintuneet järven pitkäaikaisiksi hoitomuodoiksi. Jaana Hietala kertoo esityksessään Tuusulanjärven tämän hetken tilasta ja sen kunnostustoimista.

Taideosuudessa Teatteri T:n lapset tutkailevat teatterin keinoin, mitä järvi heille merkitsee. Esityksen on ohjannut Tiina Häkkinen. Samalla nähdään Tuusulan Valokuvaajat ry:n kokoama yli 100 valokuvan kuvakavalkadi Tuusulanjärvestä ja lähialueen luonnosta.

”Tuusulan 100 vuotta – taidetta ja tarinoita” -juhlavuoden luennoille on vapaa pääsy. Luennot järjestetään Hyökkälän koulun auditoriossa, joka sijaitsee osoitteessa Kirkkotie 11, Tuusula. Järjestäjänä on Tuusula-Seura yhteistyössä Tuusulan museon ja kulttuurin kanssa. Seuraavalla luennolla 11.5. kirjailija Kirsti Manninen kertoo ensimmäisistä maan äideistä: Ester Ståhlbergista, Signe Relanderista, Ellen Svinhufvudista ja Kaisa Kalliosta.

Mitä kuuluu Tuusulanjärvi?

to 27.4. klo 18.30

Ympäristöasiantuntija Jaana Hietala, Keski-Uudenmaan vesiensuojelun liikelaitoskuntayhtymä (KUVES)

Taideohjelman teemana valokuvataide