Yleisöluento 15.2.2018 Takapihojemme lumileikit– pohjoista iloa, elävää kulttuuriperintöä, museoamanuenssi, FT Harri Nyman

7.2.2018

Lumienkeli Tuusulassa, Kuva: Harri Nyman, Tuusulan museo.
Luminen lapsuus - pohjoinen identiteetti, Kuva: Helsingin yliopiston kansatieteelliset kokoelmat.
Lauluyhtye Primo, Kuva: Katja Alakotila

Suuren suosion saanut, Suomi 100 –juhlavuoden kunniaksi ideoitu Tuusulan 100 vuotta – taidetta ja tarinoita -luentosarja jatkuu vuonna 2018 neljällä luennolla. Luentosarjan uutena pitopaikkana on Tuusulan seurakuntakeskus. Luentosarja alkaa torstaina 15.2. klo 18.30 museoamanuenssi, FT Harri Nymanin luennolla ”Takapihojemme lumileikit – pohjoista iloa, elävää kulttuuriperintöä”. Taideosuudessa kuullaan luennon aiheeseen sopivia lauluja A Cappella Lauluyhtye Primon esittäminä.

Maailman vanhin lumilinnakuvaus on 1500-luvulta ja se koskee mahdollisesti juuri Suomea. Vielä 100–200 vuotta sitten lumienkeli oli paheksuttu ja ehkä jopa pelätty leikki. Lumileikeillä tosiaan on historia, yllättävä ja kiehtova, mutta niiden tulevaisuus ei ole itsestäänselvyys. Mikäli ilmasto lämpenee ennustetulla tavalla lumitalvet hiipuvat. Syksyllä 2017 Museovirasto ja kulttuuriministeri hyväksyivät lumileikeille kansallisen elävän kulttuuriperinnön statuksen: vuodenaikojen vaihteluun sidottu delikaatti traditio kannattelee ja rakentaa itseymmärrystämme pohjoisena kansana.

Tuusulan museon amanuenssi FT kansatieteilijä Harri Nyman aloitti lumileikkitutkimuksensa Helsingin yliopistossa jo 2000-luvun taitteessa. Esitelmässään Takapihojemme lumileikit – pohjoista iloa, elävää kulttuuriperintöä Nyman tarinoi paitsi perinteen historiasta, myös siitä, kuinka rakas tutkimusaihe nousi uuteen kukoistukseensa juuri Tuusulassa. Nyman myöntää haaveilevansa: ”Ei ole ihan mahdotonta, että Suomi ja Tuusula ehdottaisivat lumileikkejä Unescon maailmanperintöluetteloon”.

Taideosuudessa kuullaan luennon aiheeseen liittyviä lauluja. Lauluyhtye Primo on keskiuusmaalainen naiskvartetti, joka on toiminut vuodesta 2013 alkaen. Heidän ohjelmistoonsa kuuluu monipuolisesti A Cappella -sovituksia klassisesta viihdemusiikkiin. Lauluyhtyeessä laulavat Pia VatanenMerja AlakotilaVarpu Savolainen ja Tiina Huokuna.

Taidetta ja tarinoita -luennoille on vapaa pääsy. Luennot järjestetään Tuusulan seurakuntakeskuksessa, joka sijaitsee osoitteessa Rykmentintie 34, Tuusula. Järjestäjänä on Tuusula-Seura yhteistyössä Tuusulan museon ja kulttuurin kanssa. Seuraavana on tulossa to 22.3. klo 18.30 vt. kulttuuri- ja museotoimenjohtaja Jaana Koskenrannan luento ”Varuskunta keskellä kylää – hyryläläisten ja varuskunnan väen yhteiselämää kautta vuosien”.

Takapihojemme lumileikit – pohjoista iloa, elävää kulttuuriperintöä

to 15.2. klo 18.30

Museoamanuenssi, FT Harri Nyman