Jäsenkirje 1/2022

Hyvä Tuusula-Seuran jäsen!

Tuusula-Seuran kevät 2022

Seura ja sen johtokunta on aloittanut uuden toimintavuoden energisesti ja toivomme, että voimme toteuttaa sen aktiviteettien osalta paremmin mitä edelliset vuodet. Maailmanpolitiikalle emmekä pandemialle voi mitään.

Syyskokous valitsi seuralle uuden puheenjohtajan ja johtokunnan.

Seuran 15. puheenjohtajana aloitti Jari Anttalainen, joka on toiminut jo muutaman vuoden varapuheenjohtajana. Jari on 64 vuotias syntyperäinen tuusulalainen, asuu nykyisin Lahelassa ja toimii aktiivisesti kuntapolitiikassa, nyt valtuuston 2. varapuheenjohtajana ja valtuutettuna. Hän on eläkkeellä oleva ye-eversti. Sakari Heikkilä toimii varapuheenjohtajana ja Ritva Ohmeroluoma sihteerinä.

Muut johtokunnan jäsenet ovat: Veijo Hurskainen, (2021–2022), Marja-Leena Laakso, (2021–2022), Seija Paasonen, (2021–2022), Jussi Salonen, (2021–2022), Klaus Winqvist, (2021–2022), Reino Myllymäki (2022–2023, Riitta Ristolainen (2022–2023) ja Outi Huusko (2022–2023) erovuoroisen Hannele Ahokkaan tilalle

Toiminnantarkastajiksi valittiin Seppo Yli-Antola ja Jorma Alakoski ja heille varamieheksi Juhani Laakso. Rahastonhoitajana jatkaa Mirja Collin ja yhdistysrekisterin hoitajana Riitta Ristolainen.

Seuran toimintasuunnitelma tälle vuodelle löytyy näiltä sivuilta. Tarkoitus on toteuttaa perinteinen teatterimatka ja mahdollisesti retki mielenkiintoiseen kohteeseen koti- tai ulkomailla. Kunhan terveystilanne selkiintyy, tiedotamme näistä enemmän.

Vuoden 2022 kevätkokous

Tuusula-Seuran kevätkokous pidetään tiistaina 29.3.2022 klo 19.00 alkaen Tuusulan seurakuntakeskuksessa (Rykmentintie 34). Kahvitarjoilu alkaa klo 18.00. Kevätkokouksessa käsitellään mm. tilinpäätös ja toimintakertomus vuodelta 2021 sekä käsitellään seuran sääntömuutos koskien jäsenkokousten etäosallistumismahdollisuutta.

Ennen tilaisuuden alkua saamme kuulla museointendentti Jaana Koskenrannan esitelmän Heikki Simolan Kotiseutupoluista alkaen klo 18.30. Toivotamme kaikki jäsenet lämpimästi tervetulleiksi tilaisuuteen.

Aktiivista toimintaa tuusulalaisten hyväksi myös vuonna 2022

Tuusula-Seura toimii aktiivisesti tuusulalaisten ja kuntamme kotiseututyön hyväksi. Seura osallistuu joka vuosi Kotiseutuliiton järjestämille Valtakunnallisille kotiseutupäiville. Tänä vuonna päivät järjestetään Rovaniemellä, jonne kaikki seuramme jäsenet ovat myös mahdollisuudessa osallistua. Tiedotamme päivistä lisää täällä kotisivuilla myöhemmin. Osallistumme myös muihin Kotiseutuliiton tapahtumiin.

Vuosittain Seura on koronatilannetta lukuun ottamatta ollut mukana järjestämässä mm. IT-museon Laskiaisriehaa, kuten tänäkin vuonna, kesällä Tuusula-päivän tapahtumia ja joulun alla Tuomaan päivän puurojuhlaa. Seura julkaisee vuosittain Aikakirjan, jossa kerrotaan sekä vanhoista ajoista kunnassa että ajankohtaisista aiheista. Tämän vuoden Aikakirja on järjestykseltään jo XXXIII, ja sen valmistelut ovat jo käynnissä Reino Myllymäen osaavissa käsissä.  Kirjasarja muodostaa todellisen aarreaitan monipuolista tiietoa Tuusulasta.

Tuusula-Seura seuraa aktiivisesti Tuusulan kunnan suunnitelmia kunnan kehittämiseksi. Seura antaa vuosittain kunnalle useita lausuntoja ajankohtaisista suunnitelmista ja kaavoista. Viimeisimmät koskivat Hyrylän palvelukeskuksen asemakaavaa, Hyrylän keskustan yleissuunnitelmaa ja Anttilan tilakeskuksen kaavaluonnosta. Seuran esitykset ja lausunnot löytyvät Seuran kotisivulta: tuusulaseura.fi.

Uusia, aktiivisia jäseniä seuraan

Toivomme, että kaikki meidän jäsenemme pyrkisivät hankkimaan uusia, innokkaita jäseniä joukkoomme. Kotiseututyötä voi tehdä monella eri tavalla, ja uusia ajatuksia sekä ideoita otetaan vastaan. Uudet toimijat tuovat myös mukanaan uusia ajatuksia ja toimintaa. Jäsensivujemme kautta voi laittaa johtokunnalle jäsenhakemuksen. Jäsenmaksumme on vain 15 € vuodessa.

Yhteystietojen päivittäminen

Seuralla on tiedossa kaikkien jäsenten postiosoitteet, mutta sähköpostiosoitteet vain osalta jäsenistöä. Sähköposti on nopein ja halvin tapa ilmoittaa jäsenistölle Seuran ajankohtaisista asioista. Ellet ole vielä ilmoittanut e-mail-osoitettasi jäsenasiainhoitajalle Riitta Ristolaiselle, ole hyvä ja ilmoita se mahdollisimman pian osoitteeseen riitta.ristolainen@fimnet.fi

Uskotaan ja toivotaan, että nyt kriittinen Euroopan turvallisuustilanne rauhoittuu ja saamme jatkaa yhteiskuntamme kehittämistä rauhassa.

Hyvää kevättä ja terveyttä kaikille!

Tuusula-Seuran johtokunta