Kulttuuri liikutti Tuusulassa elokuussa 2019, Kotiseutupäivät 8.-11.8.2019 (päiv. 11.8.2019)

15.2.2019

Taidehistorioitsija ja kirjailija  Anna Kortelainen
Taidehistorioitsija ja kirjailija Anna Kortelainen
Taiteilija Jorma Uotinen
Tuusula-Seuran puheenjohtaja Sakari Heikkilä palkittiin Kotiseutuliiton ansiomitalilla.

Tuusulan Lions-klubi
Kotiseutuliiton seppeleenlasku Aleksis Kiven haudalla.
Kirkkokuoro esiintymässä kansalaulukirkossa.

Tuusulaan odotettiin elokuussa vaikuttavaa joukkoa kulttuuripersoonia ja tuhansittain kotiseutufaneja eri puolilta Suomea. Kaikille avoin kotiseututapahtuma Valtakunnalliset kotiseutupäivät järjestettiin8.–11. elokuuta Tuusulanjärven taiteilijayhteisön maisemissa ja Hyrylän historiallisella varuskunta-alueella.

--------

Kotiseutupäivät Tuusulassa ovat päättyneet. Torstaina 8.8. oli avajaiset ja Kulttuuri liikuttaa -seminaari, jossa ko. aihetta käsittelivät mm. Erkki Tuomioja, Jaana Koskenranta, Anna Kortelainen, Harri Nyman, Paleface ja Jorma Uotinen.

Perjantaina oli keskustelukammarien vuoro sekä Kotiseutuliiton vuosikokous. Iltaohjelmana toimi sopivasti Tuusulan taiteiden yö, joka veti runsaasti väkeä Kirkkotien ja Rantatien maisemiin.

Lauantaina ohjelmassa oli kotiseuturetket ja illalla Gaala, jossa Tuusula-Seuran puheenjohtaja palkittiin kotiseutuliiton ansiomitalilla.

Sunnuntaina 11.8.2019 kotiseutupäivät  alkoivat aamulla Tuusulan kirkolla pidetyssä kansanlaulukirkkotapahtumassa, jonka lisäksi ohjelmaan kuului seppelpartioiden kukkien lasku mm. Aleksis Kiven ja Pekka Halosen haudoille sekä Sankarihaudalle.

(11.8.2019)

--------

Kotiseutupäivät on jokakesäinen kulttuurin suurtapahtuma, joka järjestetään aina eri paikassa ja eri järjestäjäkokoonpanolla. Mukana päiviä tekemässä on iso joukko paikallisia kotiseuturakkaita vapaaehtoisia, joille kotiseudun esittely on kunniatehtävä.

”Seudun ja paikkakunnan erityispiirteet, kohteet ja kulttuuri tulevat päivillä hyvin esiin. Vaikka ohjelmassa on tuttuja elementtejä, itse sisältö on aina täynnä uusia elämyksiä ja kokemuksia”, Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo kertoo.

Kotiseutuliitto viettää tänä vuonna 70-vuotisjuhliaan. Juhlavuosi näkyy niin tapahtumien sisällöissä, puitteissa kuin tarjoiluissa. Päiviä vietetään teemaotsikolla Kulttuuri liikuttaa. Tuusula on ihanteellista seutua ruumiinkulttuurin ja taide-elämysten yhdistämiseen. Tuusulanjärven ympäripyöräily sopii hyvin sunnuntaipyöräilijänkin kulttuuriretkeksi.

Kulttuuri liikuttaa myös tunnetasolla. Teema liittyy lisäksi kulttuurimatkailuun, kotiseutujen vetovoimaisuuteen ja kansanliikkeisiin. Ohjelmassa ovat mukana mm. Paleface, Anna Kortelainen, Erkki Tuomioja ja Jorma Uotinen. Heistä kukin lähestyy teemaa esityksessään omasta näkökulmastaan.

Laadukkaita kulttuuriretkiä ja keskustelutapahtumia

Tapahtuma koostuu lukuisista keskustelu- ja juhlatilaisuuksista, joita höystetään kulttuuriohjelmalla. Retkiä on paljon, ja ne ovat kulttuuriperinnön parhaiden asiantuntijoiden suunnittelemia. Monet osallistuvat päiville vuodesta toiseen tutustuakseen Suomen historiallisten paikkakuntien nähtävyyksiin ja aitoon kulttuurielämään. Osanottajat ovat pääosin kotiseutu- ja kaupunginosayhdistysten, kuntien ja maakuntien liittojen edustajia sekä valtakunnallisia asiantuntijoita ja vaikuttajia.  Paikalliset ovat yhtä lailla lämpimästi tervetulleita.

Keskustelun kohteena on mm. kuntien kulttuuritoimintalaki ja kulttuurikasvatus, jossa Tuusulan kunta on kunnostautunut edelläkävijänä.

Tapahtumaa koordinoi Tuusulan Rantatien historiallisessa miljöössä asuva Riikka Noreila, joka on aiemmin toiminut Kamariorkesteri Avanti!:n intendenttinä ja työskennellyt Tuusulan kunnalla kulttuuritehtävissä.

Päivien ohjelma julkistetaan ystävänpäivänä.

”Toivomme, että ihmiset löytäisivät kotiseutupäiville ja kutsuisivat ystävänsäkin mukaan. Julkistamispäivänä tämä ystävyyden ja rakkauden päivä on mitä parhain, kuuluuhan kotiseutuun oleellisesti myös ne ihmiset ja ystävät, joita kotiseudulla ja lähellä asuu ja toimii”, Noreila toteaa.

Sadan ensimmäisen ilmoittautujan joukosta arvotaan henkilö, joka saa valitsemansa osallistumispaketin lahjaksi tai vaihtoehtoisesti saa kutsua ystävänsä mukaan maksutta.

Päivien ohjelma on osoitteessa www.kotiseutuliitto.fi/kotiseutupaivat2019

—–

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma. Se kokoaa yhteen sadat kotiseututoimijat ympäri maan keskustelemaan ajankohtaisista kotiseututyöhön ja paikallisuuteen liittyvistä asioista, verkostoitumaan ja tutustumaan järjestävän kaupungin ja maakunnan vahvuuksiin ja omaleimaisuuteen.

Suomen Kotiseutuliitto jakaa Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä kotiseututyön ansiomitalit sekä julkistaa Vuoden kaupunginosan ja Vuoden kotiseutuyhdistyksen.

Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi eri puolilla Suomea. Ensi vuonna Valtakunnalliset kotiseutupäivät järjestetään Kokkolassa.

Lisätiedot: www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/valtakunnalliset-kotiseutupaivat

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja yksi maamme suurimmista kansalaisjärjestöistä. Liiton keskustoimisto, 15 aluejärjestöä ja noin 750 jäsenyhdistystä ympäri Suomen tarjoavat yli 150 000 paikallistoimijalle näköalapaikan paikalliskulttuuriin sekä vaikuttamisen ja osallistumisen mahdollisuuksia. Liiton jäsenistöön kuuluu myös 100 kuntaa ja kaikki maakuntien liitot, mikä takaa paitsi alueellisen kattavuuden myös joustavan tiedonkulun ja lukuisat yhteistyömahdollisuudet hallinnon ja ruohonjuuritason toimijoiden välillä.

Kotiseutuliitto vastaa myös seurantalojen korjausavustuksen jaosta ja tarjoaa asiantuntija-apua seurantalojen korjauksiin liittyvissä kysymyksissä.