jäsenkirje 2/2019

Tuusula-Seuran jäsenkirje 2/2019                                           TULEVAT KESÄTAPAHTUMAT

KLAAVOLANTIEN KYLÄJUHLA SUNNUNTAINA 28.7.2019 klo 12-16

Tuusula-seura osallistuu Tuusulan kunnan museon ja kulttuurin sekä IT-museon järjestämään Klaavolantien kyläjuhlaan. Juhlapäivänä tilaisuuden tapahtumat keskittyvät Klaavolan museon ja IT-museon alueelle. Tarjolla on mm. lapsille askartelua, ongintaa ja musiikkiesityksiä kaikenikäisille. Tilaisuuden avaus on klo 12 IT-museon pihalla. Tuusula-Seura esittelee omassa telttakatoksessaan toimintaansa ja myy tuotteitaan; Aikakirjaa, viirejä yms. Tarkempi tiedote julkaistaan myöhemmin!

VALTAKUNNALLISET KOTISEUTUPÄIVÄT TUUSULASSA to-su 8.-11.8.2019

Päiviä vietetään teemaotsikolla Kulttuuri liikuttaa. Tuusula on ihanteellista seutua ruumiinkulttuurin ja taide-elämysten yhdistämiseen. Tuusulanjärven ympäripyöräily sopii hyvin sunnuntaipyöräilijänkin kulttuuriretkeksi.

Kulttuuri liikuttaa myös tunnetasolla. Teema liittyy lisäksi kulttuurimatkailuun, kotiseutujen vetovoimaisuuteen ja kansanliikkeisiin. Ohjelmassa ovat mukana mm. Paleface, Anna Kortelainen, Erkki Tuomioja sekä Jorma Uotinen, jotka ovat 8.8. Kulttuuri liikuttaa -seminaarin pääesiintyjiä. Seminaariin voit osallistua arkipaketilla tai täyspaketilla. Esimerkiksi vain 65 euroa maksava arkipaketti sisältää upeaa ohjelmaa huippuesiintyjineen sekä runsaasti tarjoiluja, eikä varmasti jätä ketään kylmäksi!

Tapahtuma koostuu lukuisista keskustelu- ja juhlatilaisuuksista, joita höystetään kulttuuriohjelmalla. Retkiä on paljon, ja ne ovat kulttuuriperinnön parhaiden asiantuntijoiden suunnittelemia.

Voit ilmoittautua mukaan koko ajaksi, pelkiksi arkipäiviksi tai vain viikonlopuksi.

Kannattaa tutustua muuhunkin 4-päiväisen tapahtuman ohjelmaan ja ilmoittautua mukaan.
#kulttuuriliikuttaa #Tuusula #Kotiseutuliitto70

TUUSULA-SEURAN MATKA ITÄ-VIROON la-ma 24.-26.8.2019

Tuusula-Seuran loppukesän retki tehdään Itä-Viroon 24.-26.8.2019. Lähtö on lauantaina klo 5.30 Hyrylän linja-autoasemalta ja paluu maanantaina noin klo 22.30 samaan paikkaan.

Lauantaina lähtö kohti Narvan kaupunkia Kiiun, Kolgan ja Palmsen kautta Sagadin kartanoon, johon tutustuminen.  Käymme myös Metsämuseossa.  Matka jatkuu Klint-rantatietä Toilan kautta Sillamäkeen päättyen Narvaan, jossa kiertoajelu. Majoittuminen hotelli Spa –Meresuuhun, Narva-Jöesuu, jossa myös illallinen. Autossa noin 230 km.

Sunnuntaina käydään Narvan linnassa, josta jatketaan Kuremäen nunnaluostariin. Matka jatkuu Vasknarvaan Peipsjärven pohjoisrantaa seuraten Iisakun ja Mäetagusen kautta Johviin, jossa kierros. Paluu Narva-Joesuuhun, jossa illallinen. Autoilua noin 250 km.

Maanantaina lähtö kohti Rakvereen, jossa kierros ja omaa aikaa. Rakverestä jatkamme Viitna Körtsin Kestikievariin, jossa kevyt lounas. Matka jatkuu Tallinnan metsähautausmaan kautta satamaan, josta Megastar lähtee 19.30, Helsingissä 21.30, Hyrylään noin 22.30, autoilua 180 km.

Matkojen aikana Pentti Lehtimäki kertoo paikallisesta historiasta, nähtävyyksistä, kansakunnan tilasta ja kulttuurista, kaikesta, mitä haluamme naapuristamme tietää.

Matkan hinta on 430€/henkilö kahden hengen huoneessa, jos osallistujia on yli 30, yhden hengen huoneen lisämaksu 85€.

Hintaan sisältyy:

• laivamatkat kansipaikoin, matkatavarat voidaan jättää autoon
  • aamiainen laivassa menomatkalla ja päivällinen paluumatkalla
  • 2 yötä, puolihoito hotellissa, aamiainen ja illallinen
  • kuljetukset Vihdin Liikenne Oy:n turistibussilla
  • lounas 26.8. ja retkikahvit x 2
  • asiantuntijaoppaan palvelut

Matkan hintaan eivät sisälly

• alkoholijuomat aterioilla, lukuun ottamatta paluumatkan päivällisen hanajuomia
  • laskutuslisä, 5€ per lasku
  • matkavakuutus

Matkan johtajana ja asiantuntijaoppaana on kenraaliluutnantti, VTM, Pentti Lehtimäki.

Matka on tilattu Vihdin Liikenteeltä, joka toimii vastuullisena matkan järjestäjänä. Matkan järjestäjä lienee tuttu monelle Seuran jäsenelle, olemmehan olleet VL:n matkoilla Venäjällä, Virossa ja Ahvenanmaalla. Tämän matkan johtajana ja oppaana toimii kenraaliluutnantti Pentti Lehtimäki, joka on varsinainen Viron tietäjä ja joka kertoo tietonsa auliisti myös meille.

Matkalle ilmoittaudutaan suoraan Vihdin Liikenteelle, 09 444774, email  myynti@vihdinliikenne.fi , helena.kuosmanen@vihdinliikenne.fi,  viimeistään  31.6.2019 mennessä, mukaan mahtuu 45 henkilöä.

Lisätietoja myös Sakari Heikkilältä, 0400 639979.

TAMPEREELLE SUURMUSIKAALIIN to 3.10.2019

Tuusula-Seuran syksyn teatteriretki tehdään Tampereen teatteriin katsomaan Notre Damen Kellonsoittajaa. Tämän Victor Hugon romaaniin ja osin Disneyn elokuva musiikkiin perustuvan musikaalin tapahtumat sijoittuvat 1400-luvun Pariisiin.  Ohjauksesta vastaa aikaisemmista menestysmusikaaleista, mm. Catsista ja Piukoista Paikoista, tunnettu Georg Malvius.

Suurmusikaalin liput, matkat Tampereelle ja buffet-lounas teatterissa maksaa 100 euroa per henkilö.  Lähdemme iltapäivänäytökseen Hyrylän linja-autoasemalta torstaina 3. lokakuuta klo 11.00.  Syömme buffet-lounaan teatterissa klo 13.00 ja esitys alkaa 14.30.Väliaikatarjoilun jokainen hoitaa haluamallaan tavalla. Ilmoittautumiset ensin elokuun 10. päivään mennessä Satu Säilälle: satu.saila@elisanet.fi tai 050-5611 612.  Maksut 25.8. mennessä Tuusula-Seuran tilille FI03 5092 1220 0321 77 ja viite 3023. Tervetuloa!

Tervetuloa mukaan kesätapahtumiin!