Toimintakertomus 2017

TUUSULA-SEURA RY

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2017

1. Johdanto

Tuusula-Seura ry on poliittisesti sitoutumaton vuonna 1946 perustettu kotiseutuyhdistys. Vuoden 2017 aikana on toteutettu syyskokouksessa 2016 hyväksyttyä toimintasuunnitelmaa. Sääntöjen mukaan seuran tarkoituksena on

• kotiseudun kaikinpuolinen kehittäminen
  • elinympäristön laadun parantaminen ja Tuusulan asukkaiden viihtyisyyden lisääminen
  • kotiseututietoisuuden lisääminen, kotiseutuhengen ylläpitäminen ja omatoimisuuden vahvistaminen
  • kotiseudun kulttuurien vaaliminen ja edistäminen

2. Hallinto

2.1. Johtokunta ja toimihenkilöt

Johtokuntaan ovat vuonna 2017 kuuluneet puheenjohtajana Jorma Hämäläinen, varapuheenjohtajana Sakari Heikkilä sekä jäseninä Jari Anttalainen, Erja Kärnä, Marja-Leena Laakso, Seija Paasonen, Riitta Ristolainen, Jussi Salonen, Kirsi Sukula-Ruusunen, Satu Säilä ja Klaus Winqvist. Seuran sihteerinä on toiminut Sylvia Appelberg ja rahastonhoitajana Mirja Collin. Johtokunta on kokoontunut vuoden aikana 9 kertaa ja on järjestäytynyt käytännön töissä tapahtuma-, aikakirja- sekä nuoriso-ja tulevaisuustoimikuntiin.

2.2. Sääntömääräiset kokoukset

Seuran kevätkokous pidettiin 28.3.2017 Ilmatorjuntamuseon Tuusula-hallissa. Kokouksen alussa luovutettiin Tuusula-Seuran Ruusu varatuomari Tuulikki Petäjäniemelle ansioistaan vapaaehtoistyön organisoijana Tuusulassa ja koko Keski-Uudellamaalla.

Kokousesitelmän piti Kotiseutuliiton hallituksen varapuheenjohtaja, ministeri Raimo Sailas kertoen liiton ajankohtaisista toimista sekä Suomen taloudellisista eväistä tästä eteenpäin.

Syyskokous pidettiin samassa paikassa 21.11.2017. Kokousesitelmän piti Tuusulan vuoden 2020 asuntomessujen

projektipäällikkö Kirsi Joensuu kuvaten, minkälainen asuntoalue messuista ja koko Rykmentinpuistosta muodostuu.

Seuran johtokuntaan valittiin uusina jäseninä Hannele Ahokas ja Mikko Lamminpää pois jääneiden Riitta Ristolaisen ja Satu Säilän tilalle.

Toiminnantarkastajiksi valittiin Seppo Yli-Antola ja Jorma Alakoski sekä varalle Kalevi Parikka.

2.3. Tiedottaminen

Johtokunta lähetti vuoden aikana 2 jäsenkirjettä, jotka samalla toimivat kevät- ja syyskokousten kokouskutsuna. Kutsut julkaistiin myös Keski-Uusimaassa ja Viikkouutisissa. Vuoden aikana olleista lukuisista tapahtumista tiedotettiin lisäksi sähköpostiviesteillä sekä seuran kotisivuilla ja facebookissa jakaen.

2.4. Jäsenet

Seuralla oli 31.12.2017 henkilöjäseniä 499 ja kannatusjäseniä 2.

1. Suomi 100 vuotta Tuusulassa

Seura järjesti yhdessä Tuusulan kulttuuri- ja museotoimen kanssa otsikkoaiheisen yhteensä 8 luennon sarjan, joiden yhteenlaskettu yleisömäärä oli 1 180 henkilöä.

4. Julkaisutoiminta

Seura julkaisi jo perinteisen vuosijulkaisunsa Tuusulan Aikakirjan (XXVIII) sekä kotiseutuaiheisen Puuhakirjan, jonka tuottamista tuki mm. Suomen Kulttuurirahasto/Uudenmaan rahastoihin kuuluva Einar ja Anna Winqvistin nimikkorahasto. Puuhakirjasta otettiin painos 2-3 vuoden tarpeisiin.

5. Lasten kotiseutuleiri

Leiri pidettiin kesäkuussa 8-12 –vuotiaille tuusulalaisille lapsille toisen kerran ja sille osallistui 30 lasta. Taloudellista tukea saatiin Einar ja Anna Winqvistin rahastolta, Tuusulan kunnalta, Järvenpään Citymarketilta ja Lions Club Tuusulalta.

6. Muut tapahtumat

Tuusula-Seura oli lisäksi järjestämässä tai mukana seuraavissa tapahtumissa

• laskiaisrieha It-museolla
  • Tuusulan kylien kotiseutukirjat –näytttely
  • teatterimatkat Helsinkiin (Mielensäpahoittaja) ja Tampereelle (Cats)
  • tapahtuma yhdessä Keski-Uudenmaan Vesiensuojeluyhdistyksen kanssa
  • johtokunnan retki Hollolaan
  • Klaavolantien kyläjuhla
  • Aleksis Kiven päivän muistotilaisuus
  • joulun alun yhteismyyjäiset

7. Suomen Kotiseutuliitto ja vuoden 2019 valtakunnalliset kotiseutupäivät

Tuusula-Seuran edustajat ovat osallistuneet sekä uusmaalaisten kotiseutuyhdistysten kevät- ja syystapaamisiin sekä valtakunnallisille kotiseutupäiville.

Seura yhdessä Suomen Kotiseutuliiton kanssa teki Tuusulan kunnalle ehdotuksen kumppanuudesta vuoden 2019 valtakunnallisten kotiseutupäivien järjestämiseksi Tuusulassa. Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen marraskuussa.