Toimintakertomus 2018

TUUSULA-SEURAN TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2018

Tuusula - Seuran toiminnan tarkoitus

Tuusula-Seura ry:n toiminnan tarkoituksena on sääntöjen mukaan:

• kotiseudun kaikinpuolinen kehittäminen
  • elinympäristön laadun parantaminen ja ihmisten viihtyisyyden lisääminen
  • kotiseututietoisuuden lisääminen, kotiseutuhengen ylläpitäminen ja omatoimisuuden voimistaminen
  • kotiseudun kulttuurien vaaliminen ja edistäminen

Tuusula-Seura järjestää kotiseutuaiheisia tilaisuuksia, joissa paneudutaan ajankohtaisiin aiheisiin ja samalla lisätään kuulijoiden tietoisuutta kotiseudusta ja sen kehityksestä. Se järjestää myös retkiä ja matkoja Tuusulan ulkopuolelle. Seura toimii koko Tuusulan alueella.

Vuoden 2018 tapahtumat

Vuoden 2017 aikana yhdessä kunnan kulttuuri- ja museotoimen kanssa järjestetty luentosarja ”Suomen 100 vuotta Tuusulassa” saavutti niin hyvän suosion, että vastaavia tilaisuuksia jatkettiin vuonna 2018 neljän luennon sarjalla teemalla Taidetta ja tarinoita. Tilaisuudet järjestettiin Tuusulan uudessa seurakuntakeskuksessa.

• Lumileikit - pohjoista iloa, elävää perinnettä, museoamanuenssi, FT, Harri Nyman 15.2.2018
  • Varuskunta keskellä kylää, hyryläläisten ja varuskunnan väen yhteiselämää kautta vuosien, vt. museotoimen – ja kulttuurijohtaja Jaana Koskenranta, 22.3.2018
  • Alexis Stenvallin ruotsinkielinen elämä, kirjailija Juha Hurme, 11.10.2018
  • Paikallislehti paikallisuuden rakentajana, emeritus päätoimittaja Pentti Kiiski, 8.11.2018

Lasten kotiseutuleiri järjestettiin kolmannen kerran kahden ensimmäisen toteutetun leirin kokemuksilla jalostettuna, 11-16.6.2018 IT- museon alueella.

Perinteisesti marraskuussa ilmestyi vuoden 2018 Tuusulan Aikakirja XXIX.

Tuusula - Seuran syysretki tehtiin Saarenmaalle 27-29.8.2018. Matkan hallinnoi ja johti Vihdin Liikenne ja kenraaliluutnantti, FM, Pentti Lehtimäki.

Muita tapahtumia vuoden 2018 aikana

• osallistuttiin laskiaisriehaan 11.2.2018 It - museon alueella, räiskäleet ja napakelkka
  • Espoon kaupunginteatteri, 7.4.2018, Bergman, Syyssonaatti, Kansallisteatteri, 1.12.2018 Karamazovin veljekset. Molemmat teatterimatkat olivat loppuunmyydyt.
  • sääntömääräinen kevätkokous 20.3.2018, Ilkka Ertimo kertoi seurakuntatalon projektista. Tuusula-Seuran ruusu luovutettiin Tuusulan taiteiden yö-tapahtumalle.
  • osallistuttiin 15.7.2018 Tuusula-viikolla Klaavolan kyläjuhlaan, kalakeitto, onginnat
  • Aleksis Kiven päivän 10.10.2018 kunnianosoitus Kirkkopuistossa
  • syyskokous 13.11.2018. Kokousesitelmän piti tekniikan tohtori Eero Paloheimo aiheenaan Tuusulan kypsäksi kasvaminen.
  • Hyökkälän yhteismyyjäisissä oltiin 8.12.2018 joulukuussa, lisäksi aikakirjakauppaa tehtiin kauppakeskus Hyrrän aulassa kolmena iltapäivänä.
  • Tuomaasta Nuuttiin tapahtuman puuronjako sujui perinteisesti 21.12.2018 Tuusulan kirkonmäellä

Tuusula - Seura antoi lausuntoja kaava- asioissa pyrkien vaikuttamaan sekä kunnan päätöksiin ja myös asukkaiden asenteisiin. Vuonna 2018 lausuntoja jätettiin 4 kappaletta.

Suomen Kotiseutuliitto ja Tuusula - Seura yhdessä esittivät Tuusulan kunnalle vuoden 2019 Kotiseutupäivien pitämistä Tuusulassa. Asiasta syntyi esitetty päätös ja Valtakunnalliset Kotiseutupäivät pidetään Tuusulassa 8.-11.8.2019. Seuran puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ovat olleet mukana päivien suunnittelutyöryhmässä pitkin vuotta. Lisäksi useat johtokunnan jäsenet osallistuivat ja tutustuivat järjestelyihin vuoden 2018 Kotiseutupäivillä Lappeenrannassa. Tuusulan Kotiseutupäivien ohjelma valmistui pääosin joulukuussa 2018, julkaistaan helmikuussa 2019.

Tuusula-Seuran keskeisiä toimijoita ovat puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja muu johtokunta sekä johtokunnan valitsemina sihteeri, rahastonhoitaja ja jäsenasioiden hoitaja.

Vuonna 2018 Seuran puheenjohtajana toimi Jorma Hämäläinen ja varapuheenjohtajana Sakari Heikkilä. Muut johtokunnan jäsenet olivat Hannele Ahokas, Jari Anttalainen, Erja Kärnä, Marja-Leena Laakso, Mikko Lamminpää, Seija Paasonen, Jussi Salonen, Kirsi Sukula-Ruusunen, Klaus Winqvist. Rahastonhoitajana toimi Mirja Collin, sihteerinä Sylvia Appelberg ja jäsenasiainhoitajana Riitta Ristolainen sekä teatterivastaavana Satu Säilä.

Tiedottaminen jäsenille tapahtui syys- ja kevätkokouskutsujen sekä muiden tapahtuminen osalta postitettavilla jäsenkirjeillä (3 kpl). Keski-Uusimaan ja Viikkouutisten tapahtumapalstan avulla pidettiin jäsenet ja muu yleisö tietoisena Tuusula-Seuran tapahtumista. Yhä enemmän käytettiin paitsi omaa nettisivustoa www.tuusulaseura.fi myös facebookissa olevaa seuran omaa ja muita tuusulalaisia sivustoja.

Seuran syyskokouksessa 13.11.2018 valittiin vuodelle 2019 puheenjohtajaksi Sakari Heikkilä ja johtokuntaan Veijo Hurskainen ja Riitta Ristolainen paikkakunnalta poismuuttaneiden Jorma Hämäläisen ja Erja Kärnän tilalle. Muut johtokunnan jäsenet tai toimihenkilöt jatkavat aikaisempien päätösten perusteella tai tulivat uudelleen valituiksi.